Via Canada weer terug in USA - Reisverslag uit Celina, Verenigde Staten van Petra en Sander Zwier - WaarBenJij.nu Via Canada weer terug in USA - Reisverslag uit Celina, Verenigde Staten van Petra en Sander Zwier - WaarBenJij.nu

Via Canada weer terug in USA

Door: Zwier

Blijf op de hoogte en volg Petra en Sander

18 Juni 2012 | Verenigde Staten, Celina

We zijn wat achter met het schrijven voor onze blogs, mede doordat het erg warm is. Om wat bij te komen, volgt hieronder een verslag van de afgelopen 2 weken.

De laatste blog eindigt op dinsdag 5 juni als we rondtouren in de adirondacks. De dagen erna touren we hier ook nog wat rond. We bezoeken een klein, maar leuk wildlife center. We komen donderdagavond uit op een camping ten oosten van de plaats Syracuse, alwaar we vrijdags willen winkelen in een mall. We hebben al vaak boodschappen gedaan, maar ech winkelen is er nog niet van gekomen. Vrjdag is slecht weer voorspeld dus ideaal voor een winkelochtend.
Het regent inderdaad en dus kijken we wat rond in de mall. Daarna naar de camping. Zaterdag gaan we richting Canada, de grens is nog best een gedoe. Er wordt ons heel erg veel gevraagd. Het kost ons dan ook bijna een uur om Canada in te komen. We hebben via internet reeds een KOA camping vlakbij de Niagara waterfalls gereserveerd en dat maar liefst voor 4 nachten. Zo kunnen we wat dingen bekijken en wat uitrusten/wassen etc.
Zaterdag doen we eerst nog wat boodschappen en dan richting de camping. Het weer is dan weer lekker, we kunnen buiten zitten. We weten nog niet hoe we dit zondag gaan aanpakken, maar zondagochtend besluiten we die dag niet veel te doen. Petra is moe en het regent ook, dus een luier dagje. Helaas regent het maandag nog, maar we willen vandaag toch wel even weg. We besluiten naar de vlindertuin te gaan, die is overdekt. Ook rijden we alvast even langs de watervallen, die willen we da dinsdags bekijken. De vlindertuin is druk bezocht, maar wel vrij ruim en er zijn veel vlinders. Na dit uitje moeten we verplicht naar de Canadese 'praxis', want Sander heeft ontdekt dat de rolstoel instabiel is. Dit komt dat er een schroef is afgebroken, tussen frame en zitting en dat is al vaker gebeurt, echter het was in NL nog extra verstevigd.
Maar nu toch weer gebroken en we moeten van alles aanschaffen om dit te kunnen repareren.
Dit komt mede doordat hier inches zijn en wij cm schroeven hebben, maar de benodigde schroef/schroefdraad/taps niet hier te verkrijgen zijn in cm. (we hebben veel spul mee, maar ook veel niet, dat is onmogelijk) Ze denken mee bij de 'praxis' en Sander hoopt met de aangeschafte spullen de rolstoel te kunnen repareren.
Dit gaan we dan woensdag doen, want dinsdag willen we eerst naar de watervallen. Het zou die dag mooi weer zijn en daar willen we gebruik van maken.

De dag begint wat vervelend, Petra voelt zich niet erg lekker en we krijgen wat lichte ruzie, maar het wordt uiteindelijk toch een erg leuke dag. We wandelen langs de watervallen en zitten heerlijk op allerlei terassen. Het is bijzonder zulke grote watervallen te zien en lekker druk, niet te, maar wel gezellig.
Helaas laten we de boottocht waarmee je onder de watervallen vaart, vervallen.
Hier is het wel erg druk en Petra heeft geen zin in gedoe met liften, op boot komen etc. Later vinden we dit wel jammer, maar op die dag is het teveel.
We maken er best en lange dag van, maar je komt ook niet vaak bij zulk mooi natuur geweld.
Woensdag doen we dan ook rustig aan, of we, dwz Petra blijft in bed en Sander gaat aan de slag met de rolstoel. Gelukkig lukt het goed met de rolstoel en daarna vertrekken we richting de volgende camping. Ons volgende doel is het Point Pelee park aan Lake Erie in Canada.
We reizen hier woensdag en donderdag naar toe, in een rustig tempo.
Vooral donderdag is het heel warm en zijn we blij dat we op de camping aankomen.
Vrijdag bezoeken we dit Point Pelee park alwaar een marsh walk is, dwz houten vlonders en dit boven een stuk wetland. Geheel rolstoeltoegankelijk en erg leuk om te rijden. Er is ook nog een andere korte route toegankelijk en we lopen die dag heel wat af. Ook ontdekken we dat Florina niet geschikt is voor het oerwoud, want wij komen via rolstoelpad zelfs in vrij dicht bebost gebied met vele struiken en vliegjes etc, Florina vind dit helemaal niets en loopt ver vooruit. Na deze wandelingen, terwijl het erg heet is, gaan we nog even langs het strand wat ook in dit park aanwezig is. Florina mag even met de bal en vind de erg hoge golven eerst erg eng maar uiteindelijk gaat ze toch de bal halen.
Niet al te laat zijn we weer terug op d camping alwaar we lekker uitrusten. Omdat we die dag weinig gegeten hebben, er was een cafe in park, maar die verkocht enkel ijs en koek, besluiten we in namiddag uit eten te gaan in een restaurantje vlak voor ingang camper.
Dat smaakt best terwijl we onder parasol zitten.
zaterdag rijden we nog wat rond in omgeving en bezoeken we een museum met auto's en wat oude huizen uit de omgeving. Een gids leidt een groepje rond en vertelt erg leuk. Helaas zijn de huisjes voor Petra niet toegankelijk.
Al met al zijn we toch wel tijdje kwijt in dit museum en daarna rijden we naar een camping die niet te vinden is en moeten we nog verder. Daar balen we wel van, het is ook zo warm.
Maar gelukkig ligt de volgende camping in een state natuurpark en is schitterend en we krijgen een pracht plek.
Zondag rijden we naar de grens, we willen weer naar de USA. Ook nu een vragenvuur maar het is niet druk en zo zijn we maar een kwartier kwijt. We rijden nu naar het Henry Ford museum. Prachtige collectie, alleen anders dan wij dachten. Wij dachten dat het een museum over de auto Ford ging, maar het museum blijkt meer een verzameling van alles wat de heer Henry Ford zijn leven verzameld heeft. Hij heeft het museum ook gesticht, dus geen museum over iemand/product Ford maar van iemand. Er is dan ook niet heel veel geschiedenis, maar vooral allerlei objecten die Heer Ford verzamelde. Wat en hoe, lezen we later in een boek dat we kochten in de museum store.
Ook vandaag is het erg warm en we moeten heel snel de camper in en gaan rijden wil je niet "levend " verbranden in de camper. We zoeken de dichtsbijzijnde camping op.
Maandag rijden we een stuk voornamelijk via de snelweg, want we hebben veel kilometers af te leggen. We gaan naar Holland aan de westkust van Michegan.
Dinsdag ochtend slapen we uit en doen wat administratie dingen. Sander wast. In de middag gaan we in de plaats Holland naar het windmillmuseum. Het museum geeft een beeld van Nederland waar wij om moeten lachen, klompen, plaatjes van vrouwen in klederdracht en iedereen heeft tulpen in zijn armen. Maar toch grappig om te zien.
Daarna zijn we nog hapje gaan eten, op een terras.
Woensdag bezoeken we een kleine dierentuin, maar dit is niet zo'n succes. Het is erg druk en de paden te steil. Donderdag rijden we weer een stuk richting de staat Indiana.
Verder doen we niet zoveel. Vrijdag bezoekt Sander een kapper en we kopen een filter voor het water in de camper. We komen op tijd op een camping aan, gelegen in een State natuur park en daar zien we op een brief dat er in de avond een kano tocht in groepsverband zal plaatsvinden.
Dat lijkt Sander leuk, die vroeger erg veel heeft gekanoed, maar dat is al erg lang geleden.
Nu wil hij in groepsverand wel eens kijken hoe dat nu weer voelt. Dus we lopen in avond naar het meer en Sander maakt de kanotocht, wat prima gaat. Petra blijft met Florina aan de kant en vermaakt zich wel een klein uurtje met over het meer kijken. Omdat de tocht pas om 9 uur begon zijn we deze avond pas laat weer bij de camper. We moesten in het donker teruglopen, erg leuk want dat hadden we nog niet gedaan.
Zaterdag slapen we dan ook wat uit en rijden naar een museum over de auto Duesenberg.
Dit is een prachtig museum met veel auto's en veel geschiedenis, dat vinden we leuk.
Gelukkig is het koel in het museum want buiten is het ca 33 graden en het wordt steeds benauwder. We rijden naar de camping en besluiten hier 2 nachten te blijven. Zondag wordt het zeker erg benauwd en dan is lekker nietsen misschien wel lekker.
Zondagochtend begint Sander echter met inspectie van de camper omdat Sander al wat dagen een geluid hoorde, er is iets mis met trekband dat om de aandrijfashoes zit. Ingewikkeld om uit te leggen, maar we kunnen nu niet meer verder rijden. Dus Sander gaat op zoek naar mensen op de camping die ons verder kunnen helpen. Dat lukt en ruim uur later komt er een garage service die de camper zover mogelijk maakt, zodat we weer iets kunnen rijden.
Morgen moeten we wel langs een garage om de trekband te vervangen.
Gelukkig dat lijkt ook weer gerepareerd. Morgen nog even afwachten.
Rest van de dag besteden we aan zitten, vuurtje stoken en een kleine wandeling. Het gaat regenen, maar niet voor lang. Het blijft benauwd, maar zittend in schaduw met wat wind is het wel uit te houden.

• 18 Juni 2012 - 15:32

Fia:

Nou dat was een heel spannend verslag Petra en Sander en ook erg warm zo te lezen en wat mankementen helaas daar ontkom je niet aan..
    Fijn dat er mensen zijn die altijd een handje willen helpen....ik vind dat Petra het goed doet hoor...leuk hoor !!
    Nog een mooie en voorspoedige reis verder.....ik blijf het leuk vinden om jullie verhalen te lezen..

liefs Fia

• 06 Juli 2012 - 13:20

Omar..de Enige!echte:

Leuke reis verslag,jongens,sprak mijn verbelding toe.

Ik blijf jullie bewonderen met deze onderneming,en we sturen allemaal de groeten,en blijf genieten!;)

• 06 Juli 2012 - 13:24

Omar..de Enige!echte:

tot heden kon ik niet in jullie bloq komen ,want....in het a4 kopie staat andersom geschrijven!!!!ik probeerde vandaag ,het het lukte!Leuk...